Јоловић: Oни који желе да се баве озбиљно политиком да говоре истину
Први редован састанак колегијума
Јоловић: Oни који желе да се баве озбиљно политиком да говоре истину
Први редован састанак колегијума

ЈОЛОВИЋ: Аутопут развојна шанса Моравичког округа

Нато агресија на нашу земљу, “демократија” и недостатак савремених саобраћајница утицали су на привредни развој овог краја, каже Слободан Јоловић, начелник Моравичког управног округа, и истиче посебан значај изградње аутопута Коридора 11 као шансе не само за развој Моравичког округа већ и читаве Западне Србије.

Да ли ће после изградње Коридора 11 саобраћајна инфраструктура Моравичког округа и западне Србије бити унапређена и у ком погледу?

Свакако. Изградња ауто-пута од Београда до Пожеге у значајној мери ће допринети стварању услова за бржи привредни и укупни економски развој читаве Западне Србије, не само Моравичког округа. Очигледно, недостатак савремених саобраћајница је утицао и на економску ситуацију на овом подручју. Завршетком деонице од Прељине до Обреновца, и изградњом преостале две на Коридору 11, од Обреновца до Сурчина и Прељине до Пожеге, као и Моравског коридора (Прељина – Појате), Моравички округ ће постати боље место за живот.

Колико је изградња Коридора 11 у економском смислу значајна за Моравички округ? Да ли ће се то одразити на развој привреде у том крају?

Изузетно. У значајној мери ће се повећати конкуретност кроз смањење трошкова превоза и лакшу доступност тржишту. У Моравичком округу је активно близу 3.000 предузећа и око 7.800 предузетничких радњи у којима свој хлеб зарађује преко више од 50.000 људи. Посао очекује још око 15.000 наших суграђана. Уз мало стрпљења и заједничких напора, изградњом аутопута, доћи ће до промене свести да је свугде боље него овде. То ће допринети промени климе и схватања да имамо велике неискоришћене потенцијале за улагања и свеукупни економски напредак.

Да ли изградња модерног ауто-пута може мотивисати инвеститоре да дођу и уложе капитал у Моравички округ?

Досадашња пракса показала је да је опредељење страних инвеститора да улажу углавном у подручја која имају развијену мрежу саобраћајница. Такве инвестиције су углавном у градовима и општинама који се налазе у близини аутопута на Коридору 10. Изградњом Коридора 11 читав Моравички округ, део Рашког и Златиборског, постаће занимљиво подручје за страна улагања, јер је ово најлепши део Србије. Наравно, поред тога, у плану је и активирање аеродрома “Морава” у Лађевцима за цивилни саобраћај као и модернизација железничког саобраћаја, што ће представљати додатни мотив.

Да ли очекујете да ће изградња Коридора 11 погодовати интензивнијем развоју туризма у Моравичком округу?

Кад се заврши цела деоница аутопута од Београда до Пожеге, а надамо се да ће се то десити у наредне три-четири године, доћи ће до повећања прилива домаћих и страних гостију у читавој Западној Србији. Из Београда ће се брже, лакше и безбедније, стизати до Златибора а повезивањем Чачка са Краљевом и Крушевцом, изградњом Моравског коридора Прељина – Појате, Београду и гостима из читаве Европе и света биће ближи и Копаоник, Врњачка Бања… Свакако, не треба занемарити ни наше потенцијале у области здравственог, бањског и планинског туризма Ивањице, Драгачева и Чачка, Овчарско-кабларску клисуру и манастире, као и привреднотуристичке и културне манифестације, међу којима су Сабор трубача у Гучи, Нушићијада у Ивањици, Купусујада у Мрчајевцима, Сабор фрулаша у Прислоници и многе друге.

Струњаци сматрају да ће изградња Коридора 11 зауставити исељавање становништва из Моравичког округа. Такође, мишљења су да ће то поправити и демографску ситуацију у тим крајевима. Слажете ли се са тим?

Овај крај обилује изузетним климатским условима, има добар географски положај и повољну климу, али су му недостајале савремене саобраћајне комуникације, као што су аутопут, аеродром и модеран железнички саобраћај. Осим тога, приликом Нато-агресије претрпели смо велике штете и разарања наших највећих предузећа (у Чачку: Слобода, Цер, Ремонт, МБ у Лучанима) која су запошљавала онолико радника колико данас имамо на бироу. Изградњом аутопута, и локалне путне и друге инфраструцтуре, у значајној мери зауставиће исељавање становништва. Имаћемо све што поседују и развијене земље. Надам се да ће то допринети да многи из града се врате у село, да многи наши суграђани у расејању свој зарађен новац уложе у наш крај. У бизнис. Ослонац на свој народ једино може допринети бољој демографској ситуацији.

На изградњи Коридора 11 учествују и домаћа предузећа. Да ли је то добар начин за стицање референци и добијање других послова?

Наравно. Морамо оделети притисцима кредитора да у нашој земљи раде њихова, старна предузећа. Сваку могућност треба користити да се упошљавају и оспосонљавају домаћа, која по ничему не заостају од странаца. Кад се докажу у изградњи аутопута и других капиталних објеката у Србији задобиће поврење и других држава. А то нам много значи. Не само за новозапошљавање, већ подизање кредибилитета и угледа у свету, као и за укупан економски опоравак. Да потсетим, наш Енегропројект и ЦИП су гиганти познати широм света и у време бивше Југославије.

Крајњи циљ Коридора 11 је повезивање са црногорским приморјем. Да ли је реално остваривање тог циља и ако буде достигнут колико ће то значити за привредне и саобраћајне везе између Србије и Црне Горе?

Са Црном Гором морамо баштинити добросусетску, посебно привредно-туристичку сарадњу. У овом тренутку важно је да се на Коридору 11 заврши цела деоница од Београда до Пожеге а наставак према Црној Гори за Моравички округ је од мањег значаја од изградње Моравског коридора, модернизације локалне путне мреже и покретања аеродрома за цивилни саобраћај у Лађевцима. То питање, свакако, треба решавати на међудржавном нивоу, као и повезивање са Републиком Српском преко Ужица према Вишеграду.

Да ли ће се изградњом Коридора 11 саобраћајна инфраструктура Србије приближити квалитету оне која постоји у развијеним земљама Европе?

Коридори 10 и 11 представљају жилу куцавицу и кичму савремене путне мреже у Србији. То је значајан напредак који нас води ка том циљу. Уверен сам да ће у овој деценији доћи до изградње још неких дуго најављиваних аутопутева који ће нас сврстати у ред европских земаља са најбољом путном инфраструктуром.

Економисти истичу да је развој саобраћајне инфраструктуре основни предуслов за напредак привреде. Да ли се може констатовати да је изградња Коридора 11  замајац за целокупан привредни развој Србије?

Најважније је да ће оживети домаћа привреда. Аутопутеви у значајној мери доприносе економском напретку сваке земље. Коридор 11 ће створити услове да оживе привредне активности читавог овог краја. Допринеће равномернијем регионалном развоју. Бићемо боље место за живот. Створиће се услови за свеукупан привредни раст, веће запошљавање кроз отварање нових радних места повећањем конкуретности, мањим трошковима производње. Повећаће се стандард становништва. Изградња Коридора 11 ће значајно утицати и на свеукупан привредни развој Србије. Овај аутопут повезаће део централне и западне Србије са Црном Гором и Републиком Српском.

Интервију за недељник “Данас” 21.12.2016.

ЈОЛОВИЋ:  Аутопут развојна шанса Моравичког округа
Ова веб локација користи колачиће да побољша ваше искуство. Коришћењем ове веб странице прихватате нашуПолитика приватности.
Прочитај више